Proud to Be Hottest

Proud to Be Hottest

Tuesday, January 5, 2010

. : .SaKiT HaTi vs BEr KECiL HaTi. : .

Malam ni aku nak bercerita pasal perasaan. tp, bukan perasaan cinta or sayang. tp, perasaan yg aku rasa dekat dengan kehidupan kite sume as a human being.

seringkali kite dgr pasal perkataan "Sakit Hati" n "Berkecil Hati". sering kali org di sekeliling kite or mungkin kite sendiri mengungkapkan perkataan2 itu. namun, sedarkah kite ape maksud sebenar kedua2 perkataan itu?

emm..aku pun x thu ni btul ke salah but, ni juz pndangan aku..myb org lain ade pndangan yg berbeza. to me, "sakit hati" n "berkecil Hati" memang berbeza even aku rs ia melibatkan situasi yg hampir same.

Bg aku, sakit hati merupakan satu perasaan yg wujud dlm ht kite setelah ade seeorg yg telah melakukan somethin yg membuatkan kite rase marah, geram, tension n so on. kite nk ckp..tp x dpt..2 yg menyebabkan sakit hati, kn. namun, perasaan 2 cepat hilang once org 2 dah mintak maaf. hati kite pun terus sejuk n maybe kite terus boleh lupakan pasal sakit hati kite td n jalani hidup cm biase.

namun aku rs berlainan pule dgn "kecil hati". bg aku..kecil hati ni satu perasaan yg susah nk di describe kn. aku rs, bile kite berkecil hati, kite x rase nak marah kt org yg wat kite jd cm 2, cume hati kite terusik. air mata cepat nak mengalir. maybe kite berkecil hati dengan kate2nye yg kasar, mengguris hati kite or..mybe kite berkecil hati dgn perbuatan mereka namun, kite terus memendam rasa 2 n terus bersama mereka. biasenye mereka xkn perasan yg kate2 diorg membuatkan kite berkecil hati tp mereka akan perasan kalo kate2 mereka bwt kite sakit hati.

kalo sakit hati bleh dilupakan dengan satu kemaafan namun bg aku, berkecil hati tidak mampu n tidak sekali2 dpt diubati dgn kemaafan yg dihulur. yes, kite boleh maafkan tp bg aku..susah utk lupakan kate2 yg membuatkan kite berkecik hati..lebih2 lg kalo org yg menuturkannye merupakan org yg dekat dgn kite.

dan bagi aku...

aku akan berkecil hati jika:
~meninggikan suara kt aku
~melemparkan kate2 kasar kpd aku even perkataan seperti "pekak" n "bangang"(except member2 yg aku dh biase)..apetah lg jika x pnh say "sori" lps menuturkan kate2 tersebut..


p/s: sj merepek..sbb tersangat emo hr ni..




1 comment:

  1. lebih baik sakit hati daripada kecil hati setidaknya kita memiliki hati yang besar untuk bangkit dari keterpurukan sakit hati di banding kecil hati yang hanya menjadi pecundang

    ReplyDelete